Case Study: Weber ASMR

Mikä on ASMR?

Nousevat ihokarvat, selkää pitkin nouseva kihelmöivä tunne ja mielen rentoutuminen, ovat kaikki ASMR (Autonomous sensory meridian response) tuntemuksia kehossamme.

Näitä matalan euforian tunteita voimme saada mm. kuulon, näön ja tuntoaistin kautta. ASMR:n tarkoitus on rauhoittaa mieltä, vähentää stressiä ja auttaa nukahtamaan. Vuoden 2010 jälkeen ASMR-videot yleistyivät YouTube-kanavilla ja tähän päivään mennessä niitä on ladattu sinne jo kymmeniä miljoonia.

ASMR-videot voivat sisältää kuiskauksia, aaltojen ääniä, lintujen laulua tai vaikka liikenteen melua. Yhdistävä tekijä näissä äänissä on rauhallisuuden ja rentoutumisen tunne.

Miten ASMR ja Weber liittyvät toisiinsa?

Vuonna 2019 Weber vietti Kiikalan Kahi-tehtaan 50-vuotis juhlavuottaan. Ajatuksena oli tehdä jotain aivan uutta hyvin perinteisen tuotteen ympärille, kuitenkin samalla kunnioittaen Kahi-muurauskappaleiden pitkää historiaa.

Hassan Raad (Weber) ja Minna-Mari Kujala (Weber) olivat ideoimassa Kiikalan Kahi-tehtaalle markkinointimateriaalia. Minna-Mari ehdotti, että tehdään jotain aivan uutta Kahista, joka tunnetaan hyvin perinteisenä rakennusmateriaalina. Hän sai idean ASMR-videosta. Video, joka voisi aivan uudella tavalla kertoa muurauskappaleiden matkasta hiekkakuopalta meidän kotiimme. Weberin yhteydenoton jälkeen rakensimme lyhyen demovideon heidän ideansa pohjalta.

Demovideon pohjalta sovittiin ensimmäinen tapaaminen tuotantolaitoksella. Tuotantolaitoksella huomasimme heti, että kaikki äänet oli jälkinauhoitettava tai tehtävä kokonaan tyhjästä, sillä tuotantolaitoksella vallitseva ääni oli yhdistelmä kymmenien koneiden äänestä.

Lopullista äänimaailmaa luotiin ämpäreillä, hiekalla, marakaseilla ja monilla muilla eri välineillä. Tärkeintä oli luoda katsojalle aito kokemus siitä, miltä tuotantolaitos kuulostaa.

Miten videota käytettiin?

Video luotiin eri kanavilla tapahtuvaan viestintään.Lisäksi sillä avattiin Helsingin Grand Casinolla pidettävää 50-vuotisjuhlaa. Paikan päälle oli kutsuttu toista sataa yrityksen yhteistyökumppania ja vierasta. Tilaisuus aloitettiin videolla, joka sai erittäin hyvän vastaanoton ja loi aivan uuden kokemuksen suurelle osalle vieraista.

Videota on käytetty tämän lisäksi myös myyjien työkaluna ja kuukausikirjeissä. Videon ympärille rakennettiin myös Weber ASMR-haaste, missä seuraajia pyydettiin itse tekemään oma ASMR-video.

Kaiken kaikkiaan video sai aikaiseksi juuri sen, mitä sillä lähdettiin tavoittelemaan: uusi ja luova tapa kertoa Kahi-muurauskappaleiden matkasta hiekkamontulta meidän kotiimme.