Case Study: MobilePay

Keväällä 2019 MobilePay pyysi meitä tuottamaan heille lifestyle-henkisiä mainoskuvia, joita voitaisiin käyttää markkinointimateriaaleissa, sekä sisäisen viestinnän materiaaleissa. MobilePay on palvelu, jonka avulla käyttäjät voivat siirtää keskenään rahaa toisilleen, Maksaa valituissa kaupoissa, sekä jakaa esimerkiksi laskun illanvieton jälkeen.

Kuvien tuli viestiä Mobilepayn nuorekasta henkeä, sovelluksen käytön helppoutta ja yleistä positiivista fiilistä. 

Kyseessä oli valokuvauksena hyvin laaja projekti, sillä valmiita kuvia tuotettiin kymmeniä ja ne sisälsivät useita eri kuvauspaikkoja sekä malleja. Kuvauksissa oli parhaimmillaan paikalla yli kymmenen henkilöä, joka vaati tarkkaa koordinointia aikataulun ja kuvalistan osalta. 

Suunnittelu hoidettiin yhdessä MobilePayn Suomen ja Tanskan toimistojen kanssa kevään 2019 aikana. Kuvaus vaati osaltaan paljon valmistelutöitä, sillä lopullisten kuvien tuli toimia kaikissa eri pohjoismaissa, joissa MobilePaylla on toimintaa. Tämä vaati tarkkaa suunnittelua mallien ja kuvauslokaatioiden osalta, kuten myös rekvisiitan osalta, MobilePayn esimerkiksi toivoessa tanskalaisille yleistä tavarapyörää osaksi joitakin kuvia. Kuvauksia varten hankittiin myös kuvauslupia, sekä myös kalastusluvat kosken kalastuskuvia varten. Näin isossa valokuvausprojektissa suunnitteluun käytettiinkin suurin osa ajasta ja kuvauspaikat, mallit ja tilanteet mietittiin tarkkaan etukäteen, jotta kuvat toimisivat kaikissa mahdollisissa käyttöpaikoissa toivotulla tavalla.

Kuvaukset jakautuivat kolmelle päivälle useaan eri lokaatioon, joka vaati tarkkaa aikataulutusta ja siinä pysymistä. Aikataulussa pysymiseksi lokaatiot käytiin tarkastamassa ja kokeilemassa etukäteen, jotta itse kuvauksissa ei tulisi yllättäviä muuttujia eteen, jos vaikka kuvauskohde olisi muuttunut radikaalisti tai vaikka remontissa. Esimerkiksi kosken kalastuskuvissa kalastaminen oli kiellettyä kosken rauhoittamisen vuoksi, joka vaati suunnittelua sen osalta tarkemmin, vaikka kuvauksissa ei oikeasti kalastettukaan. Tiukan aikataulun puitteissa ammattitaitoiset mallit helpottivat kuvaamista ja pystyimme keskittymään parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseen kuvien osalta.

Ensimmäisen päivän kuvaukset sijoittuivat Eastonin ostoskeskukseen, Helsingin Kahvipaahtimon Päiväkahvibaari Kakkoseen ja Helsingin Rautatieasemalle. Kun kuvauspaikat oltiin suunniteltu huolella etukäteen, edesauttoi se myös uusien ideoiden syntymistä asiakkaan kanssa itse kuvauspaikalla. 

Toisena päivänä kuvasimme puisto- koskenranta- ja kotimiljöökuvat. Näiden teemana toimi piknikin laskun jakaminen Mobilepayn avulla, Ikkunanpesupalvelun maksaminen, Yleisten fiiliskuvien luonti, sekä syntymäpäivärahan antaminen Mobilepayn lahjatoiminnon avulla. 

Näissä merkittävänä seikkana korostui asiakkaan ja valokuvaajan välinen vuorovaikutus. Avoin keskustelu ja mielipiteen ilmaisu asiakkaan toimesta auttoi miettimään puistokuvausten aikana parempaa kuvauspaikkaa alkuperäisen sijainnin ollessa hieman “lattea”. Kuvaajan ja asiakkaan suhde tulisikin aina olla sellainen, jossa asiakas uskaltaa ilmaista mielipiteensä ja toiveensa muutoksista, jotta lopputuloksesta saadaan onnistunut. Tässä tapauksessa MobilePayn yhteyshenkilö osasi ilmaista hyvin mielipiteensä ja pystyimme kehittämään yhteistyössä toimivamman miljöön puistokuville.

Kolmantena päivänä kuvasimme Heureka shopissa Kampissa ostostilannekuvia, sekä Mobilepayn Helsingin toimistolla viestintää varten kuvia.

Useamman päivän kuvaukset aiheuttivat jo hieman “aivolukkoa”, jota esiintyy välillä luovassa työssä, mutta onneksi kolmen kuvaajan välillä rooleja pystyttiin vaihtamaan lennosta ja tuomaan raikkaampaa näkökulmaa joihinkin tilanteisiin. Hyvän suunnittelun avulla luodut raamit auttoivat kuvausten sujuvuudessa ja mahdollistivat sujuvan yhteistyön molempien osapuolien tietäessä valmiiksi mitä toinen haluaa ja ajattelee.

Kuvaukset tuottivat toivottuja tuloksia ja asiakkaan tyytyväisyys lopullisiin kuviin loi onnistumisen iloa koko kuvausporukalle. Kuvat toimivat MobilePayn brändin mukaisesti ja niitä onkin käytetty useissa mainoksissa verkossa ja fyysisissä mainostauluissa. Lopulliset kuvat viestivät hyvin MobilePayn nuorekkaasta ilmeestä ja käytön helppoudesta jokapäiväisessä elämässä. Kuvia on nähtävissä MobilePayn verkkosivuilla, sekä sosiaalisessa mediassa. Oletko törmännyt jo kuviin esimerkiksi Facebookin tai Instagramin syötteissä?

Jos nämä aiheet kiinnostaa, tilaa uutiskirjeemme: