fbpx

Markkinointivideon ROI ja sen mittaaminen

Kuten olemme jo aiemmissa blogijulkaisuissamme maininnut, erilaisten mainosvideoiden ja yritysvideoiden käyttö markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti. Oikealla tavalla käytettynä video luo mielenkiintoa ja tuo uusia asiakkaita yrityksellesi, mutta videon tuottamat hyödyt eivät ehkä ole täysin selvillä, sillä tulosten mittaus voi tuntua vaikealta aluksi. Haluamme tässä blogissa selventää, miten videon ROI:ta tulee mitata ja mitä tehdä jos video ei syystä tai toisesta kiinnosta.

Mikä on videon ROI?

ROI, return of investment, eli sijoitetun pääoman tuottoaste kertoo, missä suhteessa sijoitettu raha on tuottanut itsensä takaisin. Videoiden kohdalla ROI:ta mitataan yleensä seuraavanlaisilla mittareilla:

  • Katsomiskerrat: katsomiskerrat näyttävät nimestään hieman poiketen sen, montako kertaa video on avattu. Se ei anna siis syvällistä tietoa siitä, onko video tuottanut tulosta ja onko se katsottu kokonaan, mutta se antaa hieman esikuvaa siitä, onko se koettu aiheensa tai otsikon puolesta kiinnostavaksi. Tästä tarkempaa tietoa antaa engagement.
  • Engagement: eli vapaasti suomennettuna sitoutuminen. Sitoutuminen kertoo videosi kiinnostavuuden ja markkinoinnin onnistumisen. Sitoutumista tulee seurata jatkuvasti julkaisun jälkeen. Jos huomaat, että katsojat lopettavan videosi katselun jo 5-10 sekunnin jälkeen, niin mieti voitko
    • muuttaa videon alkua kiinnostavammaksi?
    • lisätä Call-to-Actionin jo heti alkuun?
    • markkinoitko mainosvideotasi väärälle kohderyhmälle?
  • Conversion rate: conversion rate kertoo sen, kuinka hyvin olet onnistunut videollasi herättämään katsojan mielenkiinnon. Nämä seuraavat Conversion rate – mittarit tulisi laskea yrityksen kannalta voitoksi ja vahvistaa palautetta onnistuneesta videosta:
    • ostopäätös
    • yhteydenotto myyjälle
    • postituslistalle liittyminen, joka kielii mahdollisesta oston harkinnasta.
  • Jaot: Mainosvideon ja yritysvideon jakaminen on hyvä indikaattori siitä, miten hyvin video onnistunut. Vaikka video ei ole onnistunut välttämättä kääntämään asiakasta suoraan ostoon, se voi johtua siitä, että hän on jo yrityksesi asiakas ja nähtyään videosi, hän haluaa jakaa tietoa yrityksestäsi muille. Alla on lueteltu muutamia hyviä vinkkejä, miten voit vaikuttaa videon jakamiseen:
    • tee video, mikä ottaa kantaa vallitsevaan keskusteluun.
    • hauskat ja oivaltavat videot jaetaan useammin.
    • opeta jotain uutta katsojalle. Silloin hän voi opettaa saman muillekin.
    • voit opettaa vanhan asian uudella tavalla ja videon toteuttamistavalla on väliä. Kokeile jotain uutta tapaa toteuttaa video, kuten VLOG tai animaatio.
  • Palaute: palaute on yksi tärkeimmistä tekijöistä, mutta samalla melko mahdotonta tarkastella suoraan luvuista ja se vaatii enemmän henkilökohtaista paneutumista videon kommentteihin. Pyydä videosta, tuotteesta tai yrityksestäsi palautetta videon kanssa. Palaute on arvokkainta, mitä voit videollasi saada aikaiseksi. Jos et ole varma millaisen videon yrityksesi tulisi tehdä, niin kysy sitä kohderyhmältäsi. Silloin vastaat videollasi suoraan asiakkaasi tarpeisiin.

Näitä tilastoja tulisi seurata jokaisen videon kohdalla ja toimintaa tehostaa sen mukaan, millaisen vastaanoton se on saanut. Pyri aina löytämään puutteita ja keräämään palautetta, jotta voit kehittää omaa markkinointiasi. Jos videosi ei ole saavuttanut toivottua tulosta, voi syinä olla:

  • video on julkaistu väärässä kanavassa eikä se tavoita kohderyhmääsi.
  • asiakkaasi eivät saa videosta mitään uutta tai mielenkiintoista.
  • olet unohtanut asiakaslähtöisyyden ja kerrot mitä itse haluat kuulla.

Näillä mittareilla pystyt seuraamaan videon tuottamaa hyötyä ja tehokkuutta. Eri indikaattorit auttavat sinua myös kehittämään videoitasi tulevaisuudessa, jos esimerkiksi huomaat katsojien poistuvan videosta kesken. Tähän analytiikkaan ei kannata silti luottaa täysin sokeasti, vaan se on hyvä apuväline markkinoinnin tueksi.

Ongelmanratkaisu ja suunnittelu on tärkeää alussa

Videon toteutusta miettiessä on hyvä hahmottaa, minkälaista videota haluat tehdä. Kolmena päällimmäisenä lähtökohtana voi miettiä seuraavia asioita:

  • Tietoisuus ja mielipide – Voit vahvistaa yrityksesi brändiä ja tunnettavuutta kertomalla yritysvideolla mitä, miksi ja miten yrityksesi tuottaa palveluitaan. Yritysvideolla vahvistat myös työnantajakuvaasi uusille työntekijöillesi.
  • Mainostus ja kiinnostuksen kasvatus
  • Asiakaspalvelu ja opastus – Opetusvideot tuotteistasi ja palveluistasi, sekä niiden käytöstä auttavat asiakkaitasi käyttämään tuotettasi & palveluasi paremmin. Tuotevideoiden avulla asiakaspalvelijasi voivat keskittyä tuotteen opettamisen sijaan asiakkaan kokonaisvaltaisempaan palvelemiseen.

Loppusisällön suunnittelu

Tärkeä huomio on myös, että loppusisältö vastaa tavoitteita. Jos et suunnittele videota hyvin, se voi jäädä vastaanottajien huomion ulkopuolelle, eikä tuota haluamaasi lopputulosta. Nopeasti kyhätty juoni tai tarina ei yleensä kanna hyvin pitkälle ja videosta koituu vain kuluja. Avainkysymyksiä, jota sinun pitää miettiä:

  • Mitä haluat saavuttaa videollasi? Millainen kuva katsojalle tulisi jäädä yrityksestäsi katsottuaan videosi?
  • Mitä uniikkeja piirteitä palvelussasi on verratuna kilpailijoihisi?
  • Mitä sisältöä kohderyhmäsi haluaa nähdä?
  • Mitä katsojan tulisi tehdä videon katsottuaan?

Video tuottaa, jos saat katsojan vedettyä sillä asiakkaaksi: Videollasi tulee aina olla jokin tavoita. Tätä tavoitetta voit vahvistaa videossa call to action (CTA) painikkeilla. CTA painikkeita voi olla videon alussa, keskellä ja lopussa. CTA painikkeet voivat tulisi johtaa seuraaviin paikkoihin:

  • Suoran palvelun tai tuotteen tilaaminen.
  • Siirtyminen yrityksesi kotisivuille.
  • Kilpailuun osallistuminen.
  • Postituslistaan liittyminen

Mieti myös tarkkaan, mikä on käyttämäsi kanavan ja asiakaskuntasi kannalta tehokkain keino saada heidät olemaan vuorovaikutuksessa tuotteeseesi tai palveluusi. Onko asiakaskuntasi sellainen, jolle kannattaa välittää mainosvideot sähköpostikirjeessä, joka tutkitusti voi kasvattaa asiakkaiden klikkausmäärää sivulle 96% lisää, vai käyttävätkö he sosiaalisten medioiden palveluita, joista heidät on helpoin ohjata profiiliin ja sieltä nettisivuille.

Mitä jos video ei toimi, niin kuin oletettiin?

Mitä sitten, jos videon valmistuttua analytiikka osoittaakin, että asiakkaat eivät katso videota loppuun asti ja se ei näin ollen saavuta toivottua hyötyä? Tässä on muutama vinkki, miten voit parantaa videotasi julkaisun jälkeen:

  • Videon uudelleenleikkaaminen – Jos asiakkaat poistuvat videosta jo alun jälkeen, kannattaa miettiä, voisiko videota leikata uudelleen, jolloin sen pääpointit esiintyisivät aiemmin ja sisältö olisi tiiviimpi.
  • Videon sisällön miettiminen – Kysy ulkopuolisen henkilön mielipidettä siitä, puhutaanko videossa jostain asiasta   liian syvällisesti ja näin ollen se ei tavoita laajempaa kohdeyleisöä.
  • Call to action painikkeet videon varrella – Voit miettiä, jos video vaatisi enemmän niin sanottuja call to action -painikkeita, joiden   kautta katsoja voi siirtyä jo suoraan esimerkiksi nettisivuille tutkimaan tuotetta lisää.
  • Videon lyhentäminen erillisiksi klipeiksi – Mieti, kannattaisiko video pätkiä 2-10 minuutin sijasta esimerkiksi 30 sekunnin videoiksi, joissa esiteltäisiin esimerkiksi eri puolia tai toimintoja. Näin katsoja voi päätyä seuraamaan lyhyen videon läpi ja siirtyä siitä suoraan eteenpäin, sekä analytiikan avulla näet myös, siirtyykö hän katsomaan myös muita klippejä oppiakseen lisää, jos muut videot ovat linkitettynä hänen katsomaansa.

Suosittelemme asiakkaillemme heidän kotisivuillaan olevan videon upottamista Vimeon videopalvelun kautta, jolloin videotuotantofirma pystyy muokkaamaan videota saman linkin takaa ja korvaamaan alkuperäisen huonosti pärjäävän videon uudelleen tehdyllä.

Muut blogit

2019-03-19T13:16:36+00:00
This website uses cookies and third party services. Ok