Mistä tiedän toimiiko videoni?

Toivottavasti luet tämän ennen kuin olet kuvannut tai teettänyt ensimmäisen videon yrityksellesi. Jos olet jo aloittanut tai julkaissut uuden videosi, niin ei huolta. Näiden 7 eri kohdan avulla voit vielä vaikuttaa videosi vaikuttavuuteen.

Jaan videoiden vaikuttavuuden mittarit 7 eri teemaan. Näitä on varmasti enemmänkin, mutta näiden ymmärtämiseen ja seuraamiseen et tarvitse mitään erillistä tutkintoa.

  1. Katselukerrat
  2. Toistokerrat
  3. Sitoutuminen
  4. Jakaminen
  5. Call-to-action (CTA)
  6. Konversio
  7. Palaute

1. Katselukerrat

Katselukerrat on helpoin ja nopein tapa nähdä, miten sinun videosi on onnistunut. Tämä on samalla helpoin, mutta mahdollisesti myös valheellisin luku. Vaikka katseluluvut voivat olla hyvinkin suuret, ei se tarkoita että videosi olisi vielä onnistunut. Eri sosiaalisen median julkaisualustat (Youtube, Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram) vaativat eri toimenpiteitä, jotta katselukerta lasketaan yhdeksi kerraksi. Youtube laskee katselun yhdeksi kerraksi, kun videota on katsottu ~30 sekuntia (adweek). Facebookissa taas riittää jo 3 sekunnin katselu ja tämä sisältää myös automaattisesti toistuvat videot. Yhteenvetona voin siis todeta, että katselukerrat antavat hyvän pohjan sille, onko videosi löydetty, mutta tämä ei kerro vielä kuinka videosi on vaikuttanut.

2. Toistokerrat

Toistokerta eroaa katselukerrasta siten, että toistokerta lasketaan siitä, kun henkilö klikkaa videon päälle. Tähän ei siis lasketa automaattisesti toistettavia videoita. Toistokerta antaa sinulle hyvän tiedon siitä, onko videosi sisältö oikeassa kanavassa ja kiinnostaako se kohderyhmääsi. Toistokertaan voit vaikuttaa jälkikäteen alla olevilla toimenpiteillä

  • Suurenna videon ikkunaa (embed video) kotisivuillasi tai siirrä se toiselle sivulle. Jos video on julkaistu foorumilla, kokeile siirtää se toisen aiheen alle.
  • Vaihda videon ikkunan kuvaa (Thumbnail). Tämä on se kuva, joka näkyy videon ikkunassa ennen kuin sitä klikkaa. Thumbnaililla on suuri vaikutus katselijoiden kiinnostuksen herättämiseen. Käy kokeeksi Youtubessa ja katso, mitkä thumbnailit herättävät sinussa eniten mielenkiintoa.
  • Vaihda videon mainosteksti.

3. Sitoutuminen

Sitoutuminen kertoo siitä, miten kauan katsoja jaksaa katsoa videotasi. Alla on lyhyesti listattu asioita, joilla voit parantaa sitoutumista

  • Videon pituus – Varmista, että videosi sanoma on selkeä ja puristettu tiukkaan pakettiin. Jos jokin kuva, kommentti tai sanoma tuntuu ylimääräiseltä, leikkaa se pois. Tutoriaalivideossa on yleensä montakin asiaa, jotka on tarpeellista käydä läpi, mutta esimerkiksi mainosvideossa kehotan asiakkaita valitsemaan yhden pääteeman ja muutaman sivuteeman.
  • Täytä katselijasi odotukset – Jos lupaat videosi kertovan siitä, kuinka tuotettasi käytetään, älä tee myyvää mainosta. Mikään ei ärsytä katsojaa enempää kuin harhaanjohtava lupaus.
  • Seuraa sitoutumista – Jos huomaat, että minuutin kestävää videota katsotaan keskimäärin vain 30 sekunnin verran, mieti voitko tiivistää sanoman 30 sekuntiin. Tärkeintä on saada asiakkaasi katsomaan videosi kokonaan.

Tässä on vielä muutama nippelitieto videoiden pituudesta eri julkaisualustoilla (Lähde: Hubspot). Alla olevat pituudet ovat siis muistisääntöjä, jos mietit minkä pituinen videosi tulisi olla eri julkaisualustoilla.

  • Instagram 30 sek
  • Twitter 45 sek
  • Facebook 1 min
  • Youtube 2 min

4. Jakaminen

Yksi hyvä mittari on myös videosi jako. Kuinka moni videosi katselijoista jakaa videon eteenpäin. On väärin olettaa ettemme jaa koskaan mitään muille. Itse en yleensä jaa mitään sosiaalisessa mediassa, mutta jos katsomani video on mielestäni hyvin tehty, sanoma on tärkeä ja mielestäni muutkin tulevat oppimaan siitä jotain, niin jaan sen mielelläni. Kaikki on siis kiinni sisällöstä. Varmista siis, että sisältösi on kunnossa ja ajankohtainen.

5.Call-to-action (CTA)

Eri sosiaalisen median alustat tarjoavat mahdollisuuksia lisätä videon päälle painikkeita, joiden avulla videotasi katsova henkilö pääsee kotisivuillesi, tilaamaan uutiskirjeen tai ostamaan tuotteen. Tämä on mielestäni tärkein mittari, jolla voit seurata videosi vaikutusta. Oli julkaistu videosi sitten tuotevideo, brändivideo, yritysvideo tai rekryvideo, niin sen tarkoitus on saada katsoja kiinnostumaan sinun yrityksestäsi. Voit parantaa videosi tehokkuutta:

  • Asettamalla CTA painikkee(n) tai -t videon eri kohtiin ja tekemällä niistä helposti huomattavat
  • Paranna videon sitoutumisastetta. Mitä pidemmälle videotasi katsotaan, sitä varmemmin saat katselijat tekemään haluamasi asiat.
  • Tee CTA:sta oleellinen videotasi katselevalle yleisölle. Jos esimerkiksi teet mainosvideon tuotteestasi, niin CTA painikkeesi voisi olla käyttöohje tuotteesi käyttöä varten.

6. Konversio

Konversion tarkoitus on kertoa kuinka moni videosi nähneistä katselijoista siirtyi haluamaasi paikkaan, tilasi tuotteesi tai uutiskirjeesi, pyysi tarjouspyynnön tai soitti sinulle videosi johdosta. Konversiota voi olla hankala seurata ilman erillistä ohjelmaa, kuten google analytics. Yksi helppo tapa on luoda oma sivu heille, jotka tulevat videon linkin kautta. Tällöin näet kuinka moni tuli sivullesi videosi ansiosta ja tilasi palvelujasi. Alla on muutama keino, miten voit parantaa konversiotasi.

  • Tee videostasi oleellinen kohdeyleisölle. Ota huomioon mitä yleisösi etsii tässä vaiheessa.
  • Anna asiakkaillesi aina heidän haluamansa tieto. Vastaa heidän kysymyksiinsä ja poista heidän epäilyksensä.
  • Aseta videosi sivulle, jossa asiakkaasi voivat edetä päätöksenteossaan.

7. Palaute

Kysy palautetta videostasi. Saat sitä helpommin kuin kuvitteletkaan. Kysymällä palautetta voit muuttaa videota tai saat uusia ideoita seuraavia videoitasi varten. Muista palautetta kyseltäessä ottaa huomioon kohdeyleisösi. Jos kohdeyleisösi on 50-vuotiaat miehet, niin pyri keräämään palautetta heiltä. Mitä enemmän saat palautetta, sitä paremmin voit palvella asiakkaitasi seuraavalla videollasi.

Muista kuitenkin kaikista tärkein sääntö minkä tahansa videon vaikuttavuuteen: “sisältö ratkaisee”.

By |2018-10-31T22:25:14+00:00October 31st, 2018|Pioneeri Blogi|